Leefstijladviezen

Over het algemeen kun je als zwangere alles blijven doen wat je daarvoor ook deed, zoals werk, sport, seks, autorijden, enzovoort.

Blijf wel goed voor jezelf zorgen en luister naar je lichaam. Zorg dat je niet over grenzen gaat als je lichaam aangeeft dat het genoeg is. Zorg voor voldoende ontspanning, maar blijf vooral ook je hele zwangerschap voldoende bewegen. Je mag sporten (fietsen,zwemmen, lopen, fitness) tot aan het eind van je zwangerschap, tenzij er medische complicaties zijn.

Verder is het raadzaam om de volgende zaken in acht te nemen:

  • Gebruik dagelijks 0,5 milligram foliumzuur tot en met de 10e zwangerschapsweek. Daarna kun je daarmee stoppen.
  • Gebruik dagelijks 10 microgram vitamine D gedurende de hele zwangerschap.
  • Als je gezond en gevarieerd eet, zijn andere vitamines in de zwangerschap niet per sé nodig, maar je kunt eventueel wel multivitamines voor zwangeren slikken.
  • Gebruik dan wel altijd die voor zwangeren en niet de gewone multivitamines, omdat daar sommige vitamines niet of onvoldoende in toegevoegd zijn en andere (zoals vit.A) juist te veel.
  • Het is goed om veel te drinken (liefst 2 liter per dag)
  • Gebruik geen medicijnen, behalve in overleg met de (huis)arts of verloskundige.
  • Wees zuinig met suiker en snoep (je hebt dan minder kans op zwangerschapssuiker)
  • Eet weinig of geen orgaanvlees, zoals lever (hier zit te veel vit A in)
  • Infectieziektes als toxoplasmose en listeriose kunnen afwijkingen bij de baby veroorzaken. Om het (kleine) risico nog verder te beperken, zijn de volgende voedings en leefadviezen opgenomen:
    • Eet vlees goed doorbakken. Eet dit niet rauw of halfgaar.
    • Neem geen kaas gemaakt van rauwe melk (au lait cru).
    • Maak de kattenbak niet zelf schoon.
    • Werk in de tuin met handschoenen aan.
    • Eet geen gerookte zalm of andere vacuum verpakte vis, je mag deze wel eten als je ze verhit (bv tagliatelle met zalmsaus o.i.d.).
    • In roofvissen zit te veel zink: eet daarom geen zwaardvis, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Tonijn uit blik mag wel.
    • Was groenten en fruit voor het te eten.

Kijk op de site van het voedingscentrum als je uitgebreidere informatie wilt over wat je wel en niet moet eten in de zwangerschap.
www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/zwanger

Roken
Roken tijdens de zwangerschap geeft bewezen risico’s voor het ongeboren kind. In sigaretten zitten schadelijke stoffen en deze komen rechtstreeks bij de baby terecht. Ze zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta en daardoor voor slechtere zuurstoftoevoer naar het kind met als mogelijk gevolg:

  • meer kans op een miskraam
  • een lager geboortegewicht
  • meer kans op vroeggeboorte
  • loslating van de placenta
  • vaker luchtweginfecties bij kinderen
  • dat wiegendood vaker voorkomt in gezinnen waar gerookt wordt

Niet alleen zelf roken, maar ook meeroken blijkt deze risico’s met zich mee te brengen. HetRookvrij advies aan beide ouders is dan ook om beiden proberen te stoppen met roken en rokerige ruimtes te vermijden. De ervaring leert dat stoppen met roken moeilijk kan zijn, toch is stóppen beter dan minderen.
Uiteraard zullen wij proberen om je hierbij te ondersteunen, maar je kunt ook online hulp krijgen. Zie folder.

Alcohol
Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap is schadelijk voor het ongeboren kind. Er bestaat een grotere kans op aangeboren afwijkingen aan het hart, de nieren, het centraal zenuwstelsel en het gezicht.
Tijdens de zwangerschap bestaat er een verhoogde kans op een groeiachterstand. Later kan vaker hyperactiviteit, lagere intelligentie en soms achterstand in geestelijke ontwikkeling optreden.
Dus ook voor een wijntje bij het eten geldt: doe het niet!
Kijk ook eens op: www.trimbos.nl/alcohol-en-zwangerschap

Drugs
Hard- en softdrugs gebruik tijdens de zwangerschap wordt sterk afgeraden. Harddrugsgebruik door de moeder maakt het kind ook verslaafd. Het risico van harddrugs is een vroeggeboorte met risico van overlijden vlak voor of na de geboorte.
Mocht je drugs gebruiken, vertel dit dan liever wél aan ons. Praat erover en wees niet bang om te vertellen wat en hoeveel je gebruikt. Samen kunnen we dan bekijken welke oplossingen voor jou mogelijk zijn.
Kijk ook eens op www.jellinek.nl/drugsvoorlichting

Uitgebreide informatie over bovenstaande adviezen lees je in de brochure ‘Zwanger! Algemene informatie’

Aanmelden